Affaldsområdet er reguleret af miljøbeskyttelsesloven samt affaldsbekendtgørelsen, affaldsaktørbekendtgørelsen, asbestbekendtgørelsen og restproduktbekendtgørelsen. Nedrivning og renovering kan føre til miljø- og sundhedsskadeligt affald. Af hensyn til både miljø og mennesker, er det vigtigt, at skadelige stoffer og materialer identificeres og håndteres korrekt.
Byggeaffald skal anmeldes
Affald fra renovering eller nedrivning skal anmeldes til kommunen senest 2 uger før arbejdet starter. Du skal ikke anmelde rent, uforurenet byggeaffald fra nybyggeri. Anmeldepligtige byggeprojekter omfatter:
- Byggeprojekter med mere end 1 ton affald
- Udskiftning af termovinduer, der kan være fremstillet i 1950-1977
Miljøskadelige stoffer skal kortlægges
I ældre bygninger forekommer der ofte PCB, bly, kviksølv, asbest og andre miljøskadelige stoffer. De kan forurene miljøet og udgør en sundhedsrisiko for personer, der arbejder eller færdes i området. Det er lovpligtigt at lave en kortlægning, der viser, hvilke stoffer der findes i byggeaffaldet, så de kan blive håndteret og bortskaffet korrekt. Se nedenfor, hvordan du identificerer farlige stoffer i din bygning.
Midlertidige aktiviteter uden for normal arbejdstid kræver dispensation
Midlertidige aktiviteter, der støjer, støver eller vibrerer, skal ikke anmeldes, hvis arbejdet udføres inden for normal arbejdstid. Udføres arbejdet uden for normal arbejdstid, kræver det dispensation fra Glostrup Kommune. Se mere på vores side om bygge- og anlægsarbejde.
Affald skal kildesorteres
Alt affald fra bygge- og anlægsarbejder skal kildesorteres - medmindre det sendes til et sorteringsanlæg, der er registreret i Affaldsregistret. Rene materialer, der kan genbruges direkte, skal så vidt muligt sorteres fra ved selektiv nedrivning på stedet.
Vi fører tilsyn med nedrivninger
Som udgangspunkt tager vi på tilsyn før nedrivninger og større renoveringer og gennemgår bygning og eventuel kortlægning af farlige stoffer med dem, der skal udføre arbejdet. Når vi har modtaget din anmeldelse, vil vi derfor kontakte dig og aftale tid for et tilsyn. Vi vil anvise affaldet, når vi vurderer, at bygningen er tilstrækkeligt undersøgt. Se hvordan du identificerer farlige stoffer ovenfor.
Ansvar for håndtering
På byggeaffaldsområdet er ansvaret for håndteringen af affaldet fordelt mellem kommunen og grundejeren:
- Glostrup Kommune: Kommunen fører tilsyn med, at gældende love og regler på området overholdes.
- Grundejer: Som bygherre er det dit ansvar, at affaldet håndteres og bortskaffes korrekt. Før du går i gang med nedrivning eller renovering skal du undersøge for farlige stoffer og sikre at affaldet bliver anmeldt.