Muligheden for at få en opdateret fjerntogsperron på Glostrup station er blevet grundigt beskrevet i Banedanmarks beslutningsgrundlag for projektet. Beslutningsgrundlaget er det materiale, der danner grundlag for Folketingets Trafikudvalgs drøftelser af sagen forud for indarbejdelse i en finanslov.
Beslutningsgrundlaget beskriver muligheden for at oprette en direkte togforbindelse med tre tog i timen fra Roskilde over Glostrup til Kastrup lufthavn. Det er det tog projekt, der hedder Ring-Syd. Ud over at skabe en direkte togforbindelse fra Roskilde (Odense) til Kastrup lufthavn, vil projektet også muliggøre at øvrige regionaltog og nogle af intercitytogene også kan stoppe i Glostrup.
Ud over udbygning af fjerntogsstoppet i Glostrup Station indeholder projektet en udvidelse af Ørestad Station og et overhalingsspor ved Ny Ellebjerg for at der kan opnås tilstrækkelig kapacitet. Herud over forudsættes udbygning af Kastrup Lufthavn Station, hvilket ligger i et separat projekt.
Beslutningsgrundlaget opstiller to forskellige muligheder for udbygning af Glostrup station. En med to ø-perroner ligesom i Høje-Taastrup - altså 4 perronsider, hvilket vil koste 410 millioner kroner og en løsning med med en enkelt ø-perron, hvilket vil koste cirka 250 millioner kroner. Der er indgået aftale i foråret 2019 mellem folketingspartierne V, LA, K og DF om at udbygning af infrastruktur i Danmark 'Et sammenhængende Danmark'. Som del af den aftale skal den lille udbygningsmulighed fremmes.
I Glostrup Kommune arbejder vi for at gennemføre fjerntogsstoppet på Glostrup St. for det vil i sig selv med en række fordele lokalt og særligt for letbanens driftsøkonomi (passagergrundlag). Samtidig samarbejder vi Region Hovedstaden og kommunerne langs den nye togforbindelse for at gennemføre det samlede Ring-Syd-projekt.
Her kan du finde Beslutningsgrundlag