Der vil fra den 1. januar 2021 være i alt 15 vurderingsankenævn med i alt 350 medlemmer, hvoraf de 175 er indstillet af kommunerne og 175 er indstillet af Finans Danmark og Dansk Ejendomsmæglerforening.
Der er i alt 22 skatteankenævn med i alt 176 medlemmer, hvoraf 166 udnævnes efter indstilling fra kommunerne. Herudover udnævner skatteministeren et antal særlige medlemmer med skattefaglig indsigt og relevant uddannelse. Disse medlemmer er geografisk ubundne.
Ved indstillingen skal generelt tilstræbes, at medlemmerne udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen som betyder, at kommunalbestyrelserne skal inddrage en alders- og kønsfordeling. Afspejler de indstillede personer ikke i tilstrækkelig grad et repræsentativt udsnit af befolkningen, kan skatteministeren undlade at udnævne de indstillede personer, og anmode om, at der foretages en ny indstilling.
Kandidaterne til ankenævnsmedlemmer og -suppleanter skal opfylde visse krav for at kunne udnævnes. Det kan under særlige omstændigheder undlades at udnævne en indstillet person.
Kandidaterne skal være valgbare til kommunalbestyrelsen – det betyder bl.a., at personen skal være fyldt 18 år, have fast bopæl i kommunen og ikke være idømt eller have modtaget en straf, der medfører tab af valgbarhed.
Kandidaterne skal opfylde habilitets- og decorumkrav – det betyder bl.a., at personen f.eks. ikke må være ansat i Skatteforvaltningen eller være medlem af Skatterådet, ligesom personen skal have afgivet de nødvendige årlige oplysninger til opgørelse af indkomstskat og overholdt afdragsordninger om restancer til det offentlige.
Kandidaten skal have basale IT-kundskaber – det betyder bl.a., at personen forudsættes at være i stand til og indstillet på at anvende digitale løsninger på simpelt brugerniveau.