Antallet af overkørsler til veje skal i størst mulig omfang holdes på et minimum for at mindske en unødvendig risiko for kollision med en forbipasserende trafikanter. Det er vejmyndighedens rolle at der til en hver tid sikres bedst mulig fremkommelighed og trafiksikkerhed på kommunens vejnet samt det almene hensyn på de offentlige veje og private fællesveje opretholdes.
Det offentlig almene hensyn betyder også, at de vejene må anvendes af alle trafikanter, hvilket indebærer parkering. Ifølge gældende færdselslov er det ikke tilladt at parkere et køretøj foran en overkørsel, hvorved den er væsentlig til gene. I situationer som disse vil antallet af offentlig tilgængelige parkeringspladser reduceres for at tilgodese et privat behov, hvilket taler imod det almene hensyn.
Yderligere er veje indrettet med elskabe, skilte, belysningsmaster, vejbump, indsnævringer, busstoppesteder m.v. Ved en justering, eventuelt flytning eller renovering af en vej kan det forekomme, at disse former for inventar skal have en ny placering. Hvis en grundejer har modtaget kommunens samtykke til en overkørsel, så kan kommunen juridisk ikke kræve denne flyttet eller nedlagt uden ekspropriationsmæssige tiltag, og derved vil et øget antal overkørsler begrænse tiltag i den almene trafiks interesse.
Når en overkørsel er anlagt er det kommunen der har den fremadrettede drift- og vedligeholdelse. En overkørsel kræver mere vedligeholdelse sammenlignet med et fortov, og vil på sigt være en øget udgift for kommunen.